Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kontekstual

Suci Perwitasari, Wahjoedi Wahjoedi, Sa’dun Akbar

Abstract


Teaching materials that support thematic learning are essential for teachers and students in the learning process. Teaching materials that are appropriate to the student's condition and the student's student context (contextual) environment provide a meaningful learning experience for students. Therefore, the purpose of this study is the development of contextual thematic materials that are valid, practical, and effective. The research and development model used is Borg & Gall. This model was chosen because the stages are systematic and appropriate for developing printed materials. Data were collected through questionnaires, obervation sheets, and tests. The results of data analysis show that the book developed valid, practical, and effective use in learning.

Bahan ajar yang mendukung pembelajaran tematik sangat penting bagi guru dan siswa dalam proses pembelajaran. Bahan ajar yang sesuai dengan kondisi siswa dan keadaan lingkungan tempat tinggal siswa (kontekstual) memberikan pengalaman belajar yang bermakna bagi siswa. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah pengembangan bahan ajar tematik berbasis kontekstual yang yang valid, praktis, dan efektif. Model penelitian dan pengembangan yang digunakan adalah Borg & Gall. Model ini dipilih karena tahapannya sistematis dan sesuai untuk mengembangkan bahan ajar cetak. Data dikumpulkan melalui angket, lembar obervasi, dan tes. Hasil analisis data menunjukkan bahwa buku.


Keywords


contextual; development; integrated learning; teaching materials; bahan ajar; kontekstual; pengembangan; tematik

Full Text:

PDF

References


Borg, W. R. & Gall, M. D. (1983). Education Research an Introduction. New York: Logman.

Fajri, Z. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Kelas II Berbasis Kontekstual Sub Tema Tumbuhan di Sekitarku di SDN Tamanan 2 Bondowoso. (Tesis tidak diterbitkan). Pascasarjana Universitas Negeri Malang, Malang.

Hobri. (2010). Metodologi Penelitian Pengembangan (Aplikasi pada Penelitian Pendidikan Matematika). Jember: Pena Salsabila.

Johnson, E. B. (2002). Contextual Teaching and Learning. Thousand Oaks: Corwin Press.

Johnson, E. B. (2011). Contextual Teaching and Learning Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikan dan Bermakna. Bandung: Kaifa Learning.

Majid, A. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru: Cetakan ke-5. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Makulua, I. J., Toenlioe, A. J. E., & Sulton. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual dan Gaya Berpikir terhadap Hasil Belajar Sosiologi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1935—1937. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6972/3070.

Mulyasa, E. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nilasari, E., Djatmika, E. T., & Santoso, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(7), 1399—1404. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6583/2808.

Nurhadi. (2003). Pembelajaran Kontekstual (Cooperatif Learning di Ruang-ruang Kelas). Jakarta: Gramedia Widiasarana.

Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktis. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Puspita, A. M. I., Djatmika, E. T., & Hasanah, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Berbantuan Buku Teks Berbasis Kontekstual untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1880—1883. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6882/3054.

Sofnidar., & Sabil, H. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Matematika I dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 57—67. Retrieved from file:///C:/Users/PASCAS~1/AppData/Local/Temp/856-Article%20Text-1705-1-10-20130705.pdf.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10623

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Suci Perwitasari, Wahjoedi Wahjoedi, Sa’dun Akbar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License