Pengembangan Pieces Card Game pada Pembelajaran Tema Perkembangan Teknologi untuk Kelas III SD

Auliya Amiroh, Suharjo Suharjo, I Made Suardana

Abstract


This study aims to develop pieces card game on the theme of technological development for class III SD. This research and development use Borg & Gall development model. This research uses three schools as sample, that is SDN Mojolangu as small group test, SDN Blimbing 1 and 3 as field test. Each school used two classes, 1 control class and 1 experimental class. Analysis of product effectiveness developed using t test. The results of this research and development are: (1) the game card game product gets the criteria deserve, (2) there is difference of test result of difference of control and experiment class with significant level less than 0.05.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan pieces card game pada tema perkembangan teknologi untuk kelas III SD. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model pengembangan Borg & Gall. Penelitian ini menggunakan tiga sekolah sebagai sampel, yaitu SDN Mojolangu sebagai uji kelompok kecil, SDN Blimbing 1 dan 3 sebagai uji lapangan. Setiap sekolah digunakan dua kelas, 1 kelas kontrol dan 1 kelas eksperimen. Analisis efektivitas produk yang dikembangkan menggunakan uji t. Hasil penelitian dan pengembangan ini antara lain: (1) produk pieces card game mendapat kriteria layak, (2) terdapat perbedaan hasil uji beda kelas kontrol dan ekperimen dengan taraf signifikan lebih kecil dari 0.05.

Keywords


thematic learning; theme of technological development; pieces card game; pembelajaran tematik; tema perkembangan teknologi

Full Text:

PDF

References


Borg, W. R. & Gall, M. D. (2003). Educational Research an Introduction (7thed). New York: Person Education Inc.

Darmawan, D. (2011). Teknologi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ismail, A. (2009). Education Games. Yogyakarta: Pro-U Media.

Kemendikbud. (2013). Permendikbud 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Prastowo, A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Panduan lengkap Aplikaif. Yogyakarta: DIVA Press.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2010). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2011). Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i3.10635

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Auliya Amiroh, Suharjo Suharjo, I Made Suardana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License