Karakteristik Pribadi Altruis Konselor Dalam Syair Lagu Madura (Kajian Hermeneutika Gadamerian)

Syaifatul Jannah, M. Ramli, Andi Mappiare AT

Abstract


Abstract: The goal of this research to investigate the social values of Madura’s. The values are about love value and responsibility value and it can be personal concept of altruist conselor. This methode used qualitative approach with gadamerian hemeneutics. Gadamerian hemeneutics means to understand and interprete text by including interact between text and researcher. The outcome of this research told (1) there are nine characteristics as value are categorized as fair bearings that can be developed becom altruist personal characteristic that is willing to sacrifice, affection, kindheart and care. (2) there are nine characteristics of responbilities value that are categorized as four bearings that can be devolopedbecome altruist personal characteristic that is willing to sacrifice, not selfish, sensitive, and care.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji nilai-nilai sosial di dalam syair lagu Madura, nilai-nilai tersebut yakni nilai ase (kasih sayang) dan nilai tangghung jawab (tanggung jawab) yang kemudian dapat diambil menjadi konsep pribadi altruis konselor. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis hermenutika Gadamerian. Hermeneutika Gadamerian bermaksud untuk memahami dan menafsirkan teks dengan melibatkan interaksi antara teks dan peneliti (penafsir). Hasil temuan penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat sembilan ciri nilai ase yang dikategorikan menjadi empat sikap yang dapat dikembangkan menjadi karakteristik pribadi altruis yakni bersedia berkorban, penuh kasih sayang, murah hati, dan peduli. (2) terdapat sembilan ciri nilai tangghung jawab yang dikategorikan menjadi empat sikap yang dapat dikembangkan menjadi karakteristik pribadi altruis, yakni bersedia berkorban, tidak egois, peka, dan peduli.

Keywords


personal characteristics; Madura song poetry; hermeneutics study; karakteristik pribadi; syair lagu madura; kajian hermeneutika

Full Text:

PDF

References


Arias, A. J. B., Castedo, A. L., & Alonso, J. D. (2015). School Counselors: Importance of the Personal and Participatory Dimension in Attitudinal Competences. Revista Española de Orientacióny Psicopedagogía, 26(1), 44—54.

Ariyanto, R. D., Mappiare, A., & Irtadji, M. (2016). Identifikasi Karakter Ideal Konseli menurut Teks Kepribadian Founding Fathers Indonesia: Kajian dalam Perspektif Fromm. Jurnal Pendidikan: Teori dan Praktik, 1(2), 174—182.

Auerbach, Stephen M., James C. May, Martha Stevens, Donald J. Kiesler. (2008). The Interactive role of Working Alliance and Counselor-Client Interpersonal Behaviors in Adolescent Substance Abuse Treatment. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8 (3), 617—629.

Barida, M., & Sutarno. (2017). Kajian Bahan Bimbingan dan Konseling dalam Serat Wedhatama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(3), 114—122.

Geldard, K., & Geldard, D. (2011). Keterampilan Praktik Konseling: Pendekatan Integratif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Georgiana, D. (2015). Teacher`s Role as a Counsellor. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180(-), 1080—1085. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.02.211

Gumilang, G.S. 2016. Identification of Self Position and Basic Attitude of Counselors By Semar Text. Journal of Guidance and Counseli, 6 (1), 78—87.

Gula, R. M. (2009). Etika Patronas. Yogyakarta: Kanisius.

Jaafar, W., & Marzuki, W. (2011). The Counseling Performance among Trainee Counselor in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30(-), 512–516. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.10.100

Khansa, R. (2015). Teachers Perceptions toward School Counselors in Selected Private Schools in Lebanon. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185(-), 381—387. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.03.411

Liston, J., & Gearya, T. (2015). Evaluating A Guidance Counsellor Education Programme: The Methodological Complexities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191(-), 1014—1018. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.04.650

Mappiare, A., & Ramli, M. (1990). Dimensi-Dimensi Psikologis Konseling. Malang: IKIP Malang.

Myers, D. G. (2012). Psikologi Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Nursalim, M. (2015). Pengembangan Profesi Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Erlanga.

Permendiknas. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 27 tahun 2008 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Konselor.

Phan, L.T., Rivera, E.T., Volker, M., & Maddux, C. D. (2009). Wisdom in Multicultural Counseling: The Omitted Ingredient. Interamerican Journal of Psychology, 43(1), 154—161.

Rahardjo, M. (2010). Hermeneutika Gadamerian: Kuasa Bahasa dalam Wacana Politik Gusdur. Malang: UIN Maliki Press.

Riswanto, D. (2017). Karakteristik Ideal Pribadi Calon Konselor Berdasarkan Teks Huma Betang Suku Dayak. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Roziqi, M. (2017). Nilai-Nilai Pemberdayaan Konseli Berbasis Feminisme Khas Soekarno: Studi Hermeneutika Gadamerian Buku Sarinah. Jurnal Psikoedukasi dan Konseling, 1(1), 33—50.

Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Sari, E. (2010). School Counselor Education with Observation in Schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (-), 3899–3903. DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.612

Sarwono, S. W. (2002). Psikologi Sosial: Individu dan Teori-Teori. Jakarta: Balai Pustaka.

Sisrianti., Nurfarhanah., & Yusri. (2013). Persepsi Siswa tentang Kompetensi Kepribadian Guru Bimbingan dan Konseling/Konselor di SMP N 5 Pariaman. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 1—7.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Torunoğlua, H., & Gençtanırım, D. (2015). The Perceptions of School Counselors about the Counseling and Guidance Programs of Vocational High Schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174(-), 368—376. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.675

Wijayanti, A. I. (2015). Hubungan Sikap Altruisme Konselor Sekolah dengan Minat Siswa dalam Mengikuti Layanan Konseling Individu di SMP Negeri Se-Kecamatan Bobotsari Kabupaten Purbalingga Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Zaini, A., & Arifin, S. (2014). Dakwah Transformatif melalui Konseling: Potret Kualitas Kepribadian Konselor Perspektif Konseling At-Tawazun. Jurnal Dakwah, 15(1), 137—156.

Zamroni, E., Kiswantoro, A., & Santoso. (2015). Konselor Altruis: Life Model dalam Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Peduli Sosial, Tanggung Jawab dan Bersahabat pada Siswa. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konsleing PD ABKIN Jawa Timur, Surabaya, 8 Februari 2015.

Dincel, E. F., & Demirtas-Zorbaz, S. (2015). Problem Fields that Psychological Counselors Experience while Working with Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 765—769. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.04.177




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i6.12479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Syaifatul Jannah, M. Ramli, Andi Mappiare AT

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License