Pengembangan Modul Biologi Berbasis Problem Based Learning Siswa SMK Pertanian pada Materi Pewarisan Sifat

Adelima Dyah Kartika, Siti Zubaidah, Heru Kuswantoro

Abstract


Abstract: The aim of this research and development was to examine the validity and practicality of problem based learning biology modules for High School students at Tulungagung. Based on the results of research on heterosis F1 soybean characterization resulting from crossing argomulyo varieties and CpMMV resistant lines. The learning module development model used is the ADDIE by Welty. The module feasibility assessment is assessed by namely practitioners, material experts and teaching materials experts, who are competent in their fields. Practical test through testing a small group of students using the questionnaire given. Overall, the results of module validation developed by material expert validators, module experts, and field practitioners in accordance with the aspects assessed and practicality tests obtain a good percentage, so that it can be concluded that the development of PBL-based modules on inheritance properties is stated very practical.Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan menguji kevalidan dan kepraktisan modul Biologi problem based learning siswa SMKN 1 Tulungagung. Berdasarkan hasil penelitian karakterisasi heterosis F1 kedelai hasil persilangan varietas argomulyo dan galur tahan CpMMV. Pembelajaran menggunakan modul dengan model ADDIE yang dikembangkan oleh Welty. Modul yang dikembangkan dinilai kelayakannya oleh validator ahli materi, ahli modul, dan praktisi lapangan yang sudah kompeten di bidangnya. Uji kepraktisan melalui uji kelompok kecil siswa menggunakan angket yang diberikan. Secara keseluruhan, hasil validasi modul yang dikembangkan oleh praktisi lapangan, ahli modul, dan materi sesuai dengan aspek yang telah dinilai serta dan uji kepraktisan memperoleh persentase yang baik sehingga kesimpulan yang diperoleh pengembangan modul Problem Based Learning Pewarisan Sifat dinyatakan sangat valid dan sangat praktis.

Keywords


problem based learning; inheritance; SMK students; problem based learning; pewarisan sifat; siswa SMK

Full Text:

PDF

References


Agustina, P., Muhdhar, M. H. I. Al, & Amin, M. (2014). Pengembangan Modul Inkuiri Berorientasi Life Skills pada Materi Pencemaran Lingkungan untuk Siswa Kelas X Sekolah Menengah Atas (SMA). Prosiding Seminar Biologi, 11(1), 871–879.

Aidi-Daslin., & Sayurandi. (2011). Heterosis dan Heritabilitas pada Progeni F1 Hasil Persilangan Kekerabatan Jauh Tanaman Karet. Jurnal Penelitian Karet, 29(1), 1–15.

Alfiantara, A., Kusumo, E., & Susilaningsih, E. (2016). Pengembangan Modul Berorientasi Problem Based Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2), 1769–1777.

Arends. (2008). Learning to Teach. Pustaka Pelajar.

Arsyad, D. M., Adie, M. M. M., & Kuswantoro, H. (2007). Perakitan Varietas Unggul Kedelai Spesifik Agroekologi. Kedelai – Teknik Produksi dan Pengembangan, 205–228.

Aryana. (2010). Uji Keseragaman, Heritabilitas, dan Kemajuan Genetik Galur Padi Beras Merah Hasil Seleksi Silang Balik di Lingkungan Gogo. Crop Agro: Jurnal Ilmiah Budidaya Pertanian, 3(1), 10-17.

Barmawi, M. (2007). Pola Segregasi dan Heritabilitas Sifat Ketahanan Kedelai terhadap Cowpea Mild Mottle Virus Populasi Wilis X MLG2521 252 Jurnal Hama dan Penyakit Tumbuhan Tropika, 7(1), 48-52.

Belt, S., Evans, E., McCreedy, T., Overton,T. & Summerfield, S. (2002). A Problem Based Learning Approach to Analytical and Applied Chemistry. University Chemistry Education, 6, 65-72.

Boud. (1985). Problem-Based Learning in Perspective. In : Boud, D. (ed). Problem-Based Learning in Education for the Professions. Sydney: HERDSA.

Branch. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. London: Springer New York Dordecht Heidelberg.

Depdiknas. (2008). Perangkat Pembelajaran SMA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Managemen Pendidikan Dasar Dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas

Gustinasari, M., Lufri., & Ardi. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Konsep Disertai Contoh pada Materi Sel untuk Siswa SMA. Bioeducation Journal, 1(1), 60–73.

Krisanti, E. & Mulia, K. (2016.). Penerapan Metode Problem- Based Learning (PBL). Leutika Nouvalitera.

Kusumaningtias, B., Zubaidah, S., & Indriwati, S.E. (2013). Pengaruh Problem Based Learning Dipadu Strategi Numbered Heads Together Terhadap Kemampuan Metakognitif, Berpikir Kritis, dan Kognitif Biologi. Jurnal Penelitian Pendidikan Tahun, 23(1), 33–47.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Akademia Permata.

Loyens, S. M. M., & Paas, F. (2011). Problem-based learning. In K. R. Harris, S. Graham & T. Urdan (Eds.), APA Educational Psychology Handbook: Vol 2 (p. a). Washington: American Psychological Association.

Lubis, N. A., Rosmayanti, & Hanafiah, D. S. (2015). Persilangan Genotipe-Genotipe Kedelai (Glycine max L. Merrill.) Hasil Seleksi pada Tanah Salin dengan Tetua Betina Varietas Grobogan. Jurnal Online Agroekoteknologi, 3(2337–6597), 291–298.

Majid. (2007). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Makmun. (2005). Psikologi Kependidikan Perangkat Sistem Pengajaran Modul. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mayo, P., Donnelly, M.B., Nash, P.P. & Schwartz, R.W. (1993). Student Perceptions of Tutor Effectiveness in a Problem-Based Surgery Clerkship. Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 5, 227–233.

Nasir. (2001). Pengantar Pemuliaan Tanaman. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Ningsih, F., Zubaidah, S., & Kuswantoro, H. (2017). Karakteristik Agronomi Plasma Nutfah Kedelai (Glycine max L. Merill). Pros. Seminar Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 2, 437-444.

Pranata, B. D., Mahanal, S., Lestari, U. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Discovery Inquiry pada Materi Sistem Reproduksi untuk Siswa Kelas XI SMA. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Primarinda, I., Prayitono, A, B., & Maridi. (2015). Pengembangan Modul Berorientasi Problem Based Learning pada Materi Pencemaran untuk Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa SMA Negeri 1 Karanganyar. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Sebelas Maret, Surakarta.

Sadjati. (2004). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Pedagogia.

Susanti. (2015). Pengembangan Modul Pendidikan Lingkungan Hidup dengan Pendekatan Sains Lingkungan Teknologi dan Masyarakat sebagai Upaya dalam Mengembangkan Sikap Peduli Lingkungan. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Susilo.A., Siswandari., & Bandi. (2014). Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Mencipta Siswa Dalam Proses Pembelajaran Akuntasi Siswa Kelas XII SMA. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial., 26(1).

Syukur, M., S. Sujiprihati., R. Yunianti., & D. A. Kusumah. (2011). Pendugaan Ragam Genetik dan Heritabilitas Karakter Komponen Hasil Beberapa Genotipe Cabai. Journal Agrivigor Indonesia, 10(2), 148-156.

Welsh. (1991). Dasar-Dasar Genetika dan Pemuliaan Tanaman. Terjemahan Johanes P. Mogea. Erlangga, Jakarta.

Welty. (2007). The ‘Design’ Phase of The ADDIE Model. Journal of GXP Compliance, 12(4), 40-48.

Whitcombe. (2013). Problem-Based Learning Student’s Perceptions of Knowledge and Profesional Identity: Occupational Therapists as ‘Kowers’. British Journal of Occupational Therapy, 76(1), 37-42.

Yuan, H., Kunaviktikul, W., Klunklin, A. & Williams, B.A. (2008). Promoting Critical Thinking Skills Through Problem Based Learning, 2(2), 85–100.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i6.13673

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Adelima Dyah Kartika, Siti Zubaidah, Heru Kuswantoro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License