Adaptasi Budaya Cangkruk’an sebagai Teknik Dalam Panduan Pelatihan Konseling Sebaya

Muhammad Fuadi, Blasius Boli Lasan, Arbin Janu Setiyowati

Abstract


Abstract: The purpose of this research and development is to produce a culture based Cangkruk'an peer counseling training manual that can be used by peer counselors at school. Research and development uses the Borg and Gall 10 model and has been adjusted to the needs of researchers to 7 and uses quantitative analysis of the agreement of experts from the Grinelle model. First, preliminary studies, planning, making initial products in the form of manuals for peer counselors, validation expert tests, namely learning media experts, get an assessment percentage of 81% (very high) in terms of graphics, product content, and language. Second, two experts test Guidance and Counseling with an average percentage score of 73% (high) in terms of accuracy of usefulness and feasibility. Third, the validation of the cangkruk'an cultural experts got an average score of 92% (very high) in terms of accuracy and clarity. Fourth, the validation of the guidance and counsling Material expert is by five Counselor’s getting an average score of 64% accuracy (moderate). It can be concluded that all the results of the assessment from the validator of this guide product are in the Good category so they are suitable for use and continue to the next stage.

Abstrak: Tujuan dari penelitian dan pengembangan ini adalah menghasilkan buku panduan pelatihan konseling sebaya berbasis budaya cangkruk’an yang nantinya dapat digunakan konselor sebaya di sekolah. Penelitian pengembangan ini menggunakan model Borg and Gall 10 tahap dan telah disesuaikan dengan kebutuhan peneliti menjadi tujuh tahap dan menggunakan analisis data verbal dan numerik tentang kesepakatan para ahli dari model Grinelle. Pertama, studi pendahuluan, perencanaan, pembuatan produk awal berupa buku panduan untuk konselor sebaya, uji ahli validasi yaitu ahli media pembelajaran mendapatkan persentase penilaian sebesar 81% (sangat tinggi) ditinjau dari segi kegrafisan, konten produk, dan kebahasaan. Kedua, dua orang uji ahli Bimbingan dan Konseling dengan skor persentase rata-rata 73% (tinggi) ditinjau dari ketepatan kegunaan dan kelayakan. Ketiga, validasi dari ahli budaya cangkruk’an mendapat skor rata-rata 92% (sangat tinggi) ditinjau dari ketepatan dan kejelasan. Keempat, validasi ahli materi BK yaitu oleh lima orang guru BK mendapatkan skor rata-rata ketepatan 64% (sedang). Dapat disimpulkan bahwa semua hasil penilaian dari validator produk panduan ini masuk pada kategori Baik sehingga layak digunakan dan dilanjutkan ke tahap berikutnya.

Keywords


cangkruk'an culture; peer counseling; prosocial; budaya cangkruk’an; konseling sebaya; prososial

Full Text:

PDF

References


Arifin, A. S., Wibisono, B., & Rochiati, E. (2013). Analisis Prinsip Kesopanan Berbahasa Dalam Dialog Antarpelaku pada Video Grammar Suroboyo.

Auliatunida, Z., Pramono, J.S. & Dewi, A. (2011). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Perilaku Seksual Pada Remaja di SMA N 8 Samarinda. Jurnal Husada Mahakam, III(2), 1–12.

Bingah, Mi. (2015). Upaya Meningkatkan Perilaku Prososial melalui Tekhnik Sosiodrama pada Siswa Kelas VII C SMPN 3 Ngadiro, Kab Pacitan. Jurnal Bimbingan Konseling, 7.

Febrianti, T., & Mulawarman, M. (2019). Peningkatan Perilaku Prososial Siswa melalui Konseling Teman Sebaya Berbasis Kecakapan Hidup. Indonesian Journal of Educational Counseling, 3(3), 293–300. https://doi.org/10.30653/001.201933.113

Habsy, B. A., Hidayah, N., Lasan, B. B., Muslihati, & Fudholi, A. (2019). The Development Model of Semar Counselling to Improve the Self-Esteem of Vocational Students with Psychological Distress. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(10), 132–149. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i10.10221

Kurniawati Husada, A. (2013). Hubungan Pola Asuh Demokratis dan Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Prososial pada Remaja. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 2(3), 266–277. https://doi.org/10.30996/persona.v2i3.160

Kusnadi, Y. (2016). Pengaruh Keterimaan Aplikasi Pendaftaran Online terhadap Jumlah Pendaftar di Sekolah Dasar Negeri Jakarta. Paradigma, XVIII(2), 89–101.

Kusumawati, Y., Astuti, D., Darnoto, S., Wijayanti, A. C., & Setiyadi, N. A. (2015). Model Pemberdayaan Konseling Peer Education dalam Upaya Membentuk Perilaku Berhenti Merokok pada Mahasiwa. University Research Colloquium, 104–125.

Laursen, B. (2005). Dyadic and Group Perspectives on Close Relationships. International Journal of Behavioral Development, 29(2), 97–100. https://doi.org/10.1080/01650250444000450

Megawati, E., & Herdiyanto, Y. K. (2016). Hubungan antara Perilaku Prososial dengan Psychological Well-Being pada Remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 3(1). https://doi.org/10.24843/jpu.2016.v03.i01.p13

Muslikah., Hariyadi, S., & Amin, Z. N. (2016). Pengembangan Model Peer Counseling sebagai Media Pengalaman Praktik Konseling. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 5(3), 48-52.

Prasetiawan, H. (2015). Konseling Teman Sebaya untuk Mereduksi Kecanduan Game Online. Counsellia: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 1–13.

Rahmi, S., Mappiare-AT, A., & Muslihati, M. (2017). Karakter Ideal Konselor dalam Budaya Bugis Kajian Hermeneutik Terhadap Teks Pappaseng. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(2), 228–237.

Rozga, M. R., Kerver, J. M., & Olson, B. H. (2015). Prioritization of Resources for Participants in a Peer Counseling Breastfeeding Support Program. https://doi.org/10.1177/0890334414554420

Santoso, L. S. (2017). Etnografi Warung Kopi: Politik Identitas Cangkrukan di Kota Surabaya dan Sidoarjo. Mozaik Humaniora, 17(1), 113–125. https://doi.org/10.20473/MH.V17I1.6594

Sari, N. P. (2017). Pengembangan Modul Pelatihan Konseling Teman Sebaya untuk Anggota PMR di SMP Negeri 1 Banjarmasin. Proceeding Seminar Dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboratorium dan Jurnal Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan dan Konseling Berbasis KKNI, 4–6.

Sukarno, T., & Handarini, D. (2017). Pengembangan Panduan Pelatihan Creative Problem Solving untuk Mencegah Bullying di SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 33–39. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p033

Sungkowati, Y. (2019). Arek Culture In Literary Works. Jurnal International Seminar on Languages, Literature, Arts and Education (ISLLAE), 1(1), 165–170. https://doi.org/doi.org/10.21009/ISLLAE.01126

Suwarjo. (2008). Konseling Teman Sebaya (Peer Counseling) untuk Mengembangkan Resiliensi Remaja. Pengembangan Ilmu Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 1–16.

Tikawati, D. (2014). Peningkatan Keterampilam Interpersonal Melalui Permainan pada Siswa Kelas VII B SMP Negeri 15 Yogyakarta (Vol. 2014). https://doi.org/10.1038/132817a0

Turner, R. N., Crisp, R. J., & Lambert, E. (2007). Imagining Intergroup Contact can Improve Intergroup Attitudes. Group Processes and Intergroup Relations, 10(4), 427–441. https://doi.org/10.1177/1368430207081533

Uke, G. O., Ramli, M., & Triyono. (2017). Keefektifan Pemodelan Sebaya (Peer Modeling) untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa SMK. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(2), 173–178.

UNESCO. (2001). THe Right To Education Towards Education For All Throughout Life. In International Journal of Educational Development (Vol. 21). https://doi.org/10.1016/s0738-0593(01)00003-7

Yusron, M. Z., Hidayah, N., & Atmoko, A. (2018). Pengembangan Konseling Person Centered Bermuatan Nilai Budaya Sasak. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(11), 1411–1416. https://doi.org/10.17977/JPTPP.V3I11.11775

Zuhara, E. (2015). Efektivitas Tekhnik Sosiodrama untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa. Jurnal Ilmiah Edukasi, 1, 80–89.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i8.13947

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Fuadi, Blasius Boli Lasan, Arbin Janu Setiyowati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License