Interactive Android Based Learning Media sebagai Inovasi Pembelajaran Membaca Bahasa Arab di Perguruan Tinggi: Desain Pengembangan Rekursif, Reflektif, dan Kolaboratif

Muhammad Alfan, Moh. Khasairi, Nurhidayati Nurhidayati, Laily Maziyah

Abstract


Abstract: This research was motivated by the decline in student motivation and achievement in Qiraah Tsanawiyah learning due to the monotonous appearance of the material and limited media innovation and learning time in the classroom. This study aims to develop interactive android learning media. This research method is research and development with the R2D2 model. This research produces interactive android media which contains four components, namely Al-Mufradat, Al-Qiraah Al-Jahriyah, Fahm Al-Maqru ', and Al-Tadrib, which help students improve five intensive reading skills in Arabic, namely understanding vocabulary, understanding sentence patterns, understanding sentence structure, determining main ideas, and mastering text content. The product of this development is suitable for use, both in terms of content, language, and graphics.

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh menurunnya motivasi dan prestasi mahasiswa dalam perkuliahan Qiraah Tsanawiyah disebabkan monotonnya tampilan materi dan terbatasnya inovasi media dan waktu pembelajaran di kelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran android interaktif. Metode penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan dengan model R2D2. Penelitian ini menghasilkan media android interaktif yang berisi empat komponen, yaitu Al-Mufradat, Al-Qiraah Al-Jahriyah, Fahm Al-Maqru’, dan Al-Tadrib yang membantu mahasiswa meningkatkan lima keterampilan membaca intensif bahasa Arab, yaitu memahami kosakata, memahami pola kalimat, memahami struktur kalimat, menentukan ide pokok, dan menguasai isi teks. Produk pengembangan ini layak digunakan, baik dari aspek isi, bahasa, maupun grafis.

Keywords


learning media; interactive android; reading; arabic; qiraah tsanawiyah media pembelajaran; android interaktif; membaca; bahasa arab; qiraah tsanawiyah

Full Text:

PDF

References


Alfan, M. (2018). تطوير الألعاب اللغوية المبنية على أسلوب التعلم لإثارة الدافعية وترقية كفاءة الطلبة في القراءة المكثفة: بالتطبيق على جامعة مالانج الحكومية بجاوى الشرقية إندونيسيا . Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Amir, B., & Rasmi, M. (2019). Kontribusi Pembelajaran Qawa>Id Nahwu Terhadap Keterampilan Membaca Mahasiswa Iain Bone. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 178–193.

Arindiono, R. Y., & Ramadhani, N. (2013). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk siswa kelas 5 SD. Jurnal Sains dan Seni Pomits, 2(1), 28–32.

Baso, Y. S., Rahman, F., Haeruddin, H., & Safa, N. A. (2016). Hubungan Penguasaan Mufradat dan Tingkat Pemahaman Membaca Teks Asli Bahasa Arab Mahasiswa. Arabi: Journal of Arabic Studies, 1(2), 50. https://doi.org/10.24865/ajas.v1i2.12

Dariyadi, M. W. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital 4.0. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab V, 453.

Fajriah, Z. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 107-126.

Haniifah, I. N., Kuswardono, K., & Zukhaira. (2020). Magic Disc Arabic Berbasis Karakter Religius sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab untuk Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas VII MTs di Kota Semarang. Lisan Al-Arab: Journal of Arabic Language and Arabic Teaching, 9(1), 15–22.

Hendrawanto, Ch. (2020). HOTS (Higher Order Thinking Skills ) Through SPPKB (Learning Strategy for Improving Thinking Ability) in Learning " Qiroah " Reading Skills Based on Contextual Learning as Implementation of 21st Century Learning in Higher Education. Journal International Seminar on Languages, Literature, Arts, and Education (ISLLAE), 2(1), 28-48.

Ilma, T., & Ibrohim, B. (2020). Berbagai Kegiatan Membaca untuk Memicu Budaya Literasi di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 12(1), 41. https://doi.org/10.32678/primary.v12i01.2708

Kusumadewi, N., & Ulhusna, D. (2019). ISMIK (ISTIMA‟ ASIK) Media Pembelajaran Berbasis Cross Cultural Understanding terhadap ketrampilan Menyimak Bahasa Arab Siswa MTS Kelas VII. In Prosiding (pp. 154–163).

Lin, M. H., Chen, H. C., & Liu, K. S. (2017). A Study of the Effects of Digital Learning on Learning Motivation and Learning Outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553–3564. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00744a

Maimunah, Hadi, Y., & Sartim. (2015). Desain Grafis untuk Media Promosi pada Nusantara English Centre. Proceedings Konferensi Nasional Sistem dan Informatika (KNS&I), 1, 9–10.

Maita, I., Zarnelly, Z., & Adawiyah, A. (2018). Pembelajaran Interatif Bahasa Arab Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Rekayasa dan Manajemen Sistem Informasi, 4(2), 123. https://doi.org/10.24014/rmsi.v4i2.6227

Murda, N., & Purwanti, P. D. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Think Pair Share untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Intensif Siswa. International Journal of Elementary Education, 1(1), 11. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i1.11434

Ni'mah, K., Rizki, M. R., & Ismawati, E. (2020). Implementasi Metode Takrir pada Materi Fi ’ Il Dalam Pembelajaran Maharah Qiroah Bahasa Arab Siswa Kelas X SMK NU 1 Sukodadi. Al-Fakkaar, 1(2), 1–17.

Panjaitan, C. J., Hasanah, U., & Langsa, I. (2018). Meminimalisir Kesulitan Membaca dengan Metode Reading Aloud pada Siswa MIN 1 Langsa. Seminar Nasional Royal (Senar) 2018, 9986(September), 547 – 552.

Putri, W. N., & Billah, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab berwawasan Sains berbasis Mobile Android. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 3(2), 163–179. https://doi.org/10.18326/lisania.v3i2.163-179

Rayanto, Y. H. (2018). The Implementation of C-Id, R2D2 Model on Learning Reading Comprehension. Education of English as A Foreign Language, 1(1), 19–25. https://doi.org/10.21776/ub.educafl.2018.001.01.04

Saroh, E. R. S., & Damaianti, V. S. (2016). Pengaruh Teknik Scramble terhadap Kemampuan. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 144–151.

Suaibah, L., & Rahman, T. (2020). Smart Tree Learning Media - We Can Be Based on Android for Arabic Subjects/ Media Pembelajaran Pohon Pintar-Kita Bisa Berbasis Android Untuk Matakuliah Bahasa Arab. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 3(1), 89–106. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v3i1.8215

Wijoyo, T. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Aplikasi Lectora Inspire untuk Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa MTs Kelas VIII. Lisan Al-Arab: Journal of Arabic Language and Arabic Teaching, 5(1), 5–10.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i10.14112

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Muhammad Alfan, Moh. Khasairi, Nurhidayati Nurhidayati, Laily Maziyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License