Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya

Amanda Putri Enlisia, Swasono Rahardjo, Sisworo Sisworo

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to describe students' difficulties in mathematicals problem solving based on Polya's. The subjects in this study were 2 students of class VII. This type of research is descriptive qualitative. Data collection techniques through problem solving tests and interviews. The results of this study are (1) steps to understanding the problem that students have difficulty in understanding the sentences or terms contained in the problem, and students also have difficulty in finding keywords in the problem; (2) steps to devising the plan that students cannot make a mathematical model; (3) steps to carry out planning are students don’t understand the given problem and aren’t yet right in making mathematical models; (4) the step of looking back is that students don’t understand how to look back correctly and students are still lazy in checking the correctness of the answers.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kesulitan siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan langkah Polya. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII. Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data melalui tes pemecahan masalah dan wawancara. Hasil dari penelitian ini adalah (1) langkah memahami masalah yaitu siswa kesulitan dalam memahami kalimat atau istilah-istilah yang terdapat pada soal, dan siswa juga kesulitan dalam menemukan kata kunci pada soal; (2) langkah merencanakan masalah yaitu siswa belum dapat membuat model matematika; (3) langkah melaksanakan perencanaan adalah siswa kurang paham dengan masalah yang diberikan dan belum tepat dalam membuat model matematika; (4) langkah melihat kembali adalah siswa belum paham bagaimana cara melihat kembali dengan benar dan siswa masih malas dalam mengecek kebenaran jawaban.

Keywords


student difficulties; solution to problem; Polya's steps; kesulitan siswa; pemecahan masalah; langkah-langkah Polya

Full Text:

PDF

References


Abidin. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Atsnan, M. F., & Gazali, R. Y. (2018). Pendekatan Problem Solving pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(1), 63–70. https://doi.org/10.26486/jm.v3i1.651

Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. AKSIOMA: Journal of Mathematics Education, 4(2), 42-52. https://doi.org/10.24127/ajpm.v4i2.306

Hadi, S., & Radiyatul, R. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–61. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i1.603

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109-118. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.1027

Hiebert, J. (1999). Relationships between Research and the NCTM Standards. Journal for Research in Mathematics Education, 30(1), 3-19. https://doi.org/10.2307/749627

Karim, K., & Normaya, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 92-104. https://doi.org/10.20527/edumat.v3i1.634

Kumalasari, A., & Sugiman, S. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Kapita Selekta Matematika Sekolah Menengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 16-27. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i1.7147

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative learning) di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2)., 166-175. https://doi.org/10.20527/edumat.v3i2.644

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. In School Science and Mathematics.

Ngilawajan, D. A. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 71-83. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.48

Nickerson, J. A., & Zenger, T. R. (2004). A Knowledge-Based Theory of the Firm - The Problem-Solving Perspective. Organization Science, 15(6), 617–632. https://doi.org/10.1287/orsc.1040.0093

Noor, A. J., & Norlaila, N. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Cooperative Script. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 250-259. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i2.620

Romli, M. (2016). Profil Koneksi Matematis Siswa Perempuan SMA dengan Kemampuan Matematika Tinggi dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. JIPMat (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 1(2), 145-157. https://doi.org/10.30651/must.v1i2.234

Sam, H. N., & Qohar, A. (2016). Pembelajaran Berbasis Masalah Berdasarkan Langkah-Langkah Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 156. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.5188

Setiawan, R. H., & Harta, I. (2014). Pengaruh Pendekatan Open-Ended dan Pendekatan Kontekstual terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Sikap Siswa terhadap Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 240-256. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2679

Sholekah, L. M., Anggreini, D., & Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Koneksi Matematis Materi Limit Fungsi. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 1(2), 151-163. https://doi.org/10.30738/wa.v1i2.1413

Sumartini, T. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148-158. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.270

Syawahid, M., & Putrawangsa, S. (2017). Kemampuan Literasi Matematika Siswa SMP Ditinjau dari Gaya Belajar. Beta Jurnal Tadris Matematika, 10(2), 222–240. https://doi.org/10.20414/betajtm.v10i2.121

Tias, A. A. W., & Wutsqa, D. U. (2015). Analisis Kesulitan Siswa SMA dalam Pemecahan Masalah Matematika Kelas XII IPA di Kota Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 28-39. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i1.7148

Wahyuni, A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Kalkulus Dasar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 10-23. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.253




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i12.14347

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Amanda Putri Enlisia, Swasono Rahardjo, Sisworo Sisworo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License