Panduan Self Instruction dengan Pendekatan Structured Learning Approach untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP

Erma Pratiwi Nufi, Arbin Janu Setiyowati, Diniy H. Rahman

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to produce a training guide product that meets the acceptance criteria. This study uses Borg & Gall  model research design. The data obtained in the form of quantitative data include aspects of accuracy, utility, propriety, and feasibility. The research subjects are BK experts, media experts, and potential users. The research instrument included BK experts instruments, media experts instrumen and scale of procrastination. Data analysis techniques used an interater agreement. The results show that the results from BK have a validity index 0,73 "medium" category, from media experts is 1 category "very high", and from prospective users is 1 "very high" category. It can be concluded that the developed guide meets the product acceptance criteria.

Abstrak: Tujuan dalam penelitian ini adalah menghasilkan produk panduan pelatihan yang memenuhi kriteria keberterimaan. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian Borg & Gall. Data yang diperoleh berupa data kuantitatif mencakup aspek ketepatan, kegunaan, kemenarikan, dan kelayakan. Subjek penelitian yaitu ahli BK, ahli media, dan calon pengguna. Instrumen penelitian yang digunakan mencakup instrumen uji ahli BK, uji ahli media dan skala prokrastinasi. Teknik analisis data menggunakan interater agreement. Hasil uji lapangan menunjukkan hasil penilaian dari ahli BK memiliki indeks validitas sebesar 0,73 kategori “sedang”, dari ahli media yaitu 1 kategori “sangat tinggi”, dan dari calon pengguna yaitu 1 kategori “sangat tinggi”. Dapat disimpulkan bahwa panduan yang dikembangkan telah memenuhi kriteria keberterimaan produk.


Keywords


self-instruction; structured learning approach; academic procrastination; self-instruction; structured learning approach; prokrastinasi akademik

Full Text:

PDF

References


Abu, N. K., & Saral, D. G. (2016). The Reasons of Academic Procrastination Tendencies of Education Faculty Students. The Online Journal of New Horizons in Education, 6(1), 165-169.

Basuki, W., Rakhmawati, A., & Hastuti, S. (2015). Analisis Isi Buku Ajar Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan untuk SMP/MTs Kelas VIII. BASASTRA: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 3(2), 1-20.

Corey, G. (2012). Theory and Practice of Group Counseling (Eight Edition). USA: Brooks/Cole.

Darmaprawira, S. (2002). Warna: Teori dan Kreativitas Penggunaannya. Bandung: ITB.

Dewi, F., Atmoko, A., & Triyono, T. (2016). Keefektifan Teknik Self Instruction dalam Konseling Cognitive Behavior Counseling untuk Meningkatkan Efikasi Diri Sosial Siswa SMKN 2 Malang. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(4), 172-178. https://doi.org/10.17977/um001v1i42016p172

Esmaeili, N., & Monadi, M. (2016). Identifying the Causes of Academic Procrastination from the Perspective of Male Middle School Male Students. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS)

Essen, T. van, Heuvel, S. van den, & Ossebaard, M. (2004). A Student Course on Self-Management for Procrastinators.

Gregory, R. J. (2004). Psychological Testing: History, Principles, and Applications. Boston: Pearson.

Gregory, R. J. (2015). Psychological Testing: History, Principles, and Applications. (Seventh). England: Allyn & Bacon.

Janu Setiyowati, A., Indreswari, H., & Maya Simon, I. (2019). Analyzing Classroom Diversity and its Contribution to Multicultural Education in Indonesia. https://doi.org/10.2991/icet-18.2018.3

Juita, T. (2017). Analisis Kelayakan Buku Teks Siswa IPA Kurikulum 2013 Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas VIII untuk Digunakan Dalam Proses Pembelajaran Ditinjau dari Relevansi Isi, Ketepatan dan Kompleksitas. Jurnal Bio Educatio, 2(1), 63-70.

Lailah, K. (2017). Keefektifan Teknik Self Instruction untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa SMK Negeri 2 Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Lestari, I. (2012). Konseling Berwawasan Lintas Budaya. Prosiding Seminar Nasional Perspektif Konseling Dalam Bingkay Budaya. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Muria Kudus.

Rahman, D. H., Setyosari, P., Atmoko, A., & Hidayah, N. (2019). The Development of the Thesis-Writing Perfectionism Inventory. Indian Journal of Public Health Research and Development, 10(10), 643. https://doi.org/10.5958/0976-5506.2019.02886.9

Rakes, G. C., & Dunn, K. E. (2010). The Impact of Online Graduate Students’ Motivation and Self-Regulation on Academic Procrastination. Journal of Interactive Online Learning, 9(1).

Ramadhan, R. P., & Winata, H. (2016). Prokrastinasi Akademik Menurunkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 154–159.

Rohmania, W. (2018). Pengembangan Panduan Bimbingan dengan Structured Learning Approach untuk Meningkatkan Keterampilan Manajemen Konflik bagi Siswa SMA. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Saputra, R., Purwanto, E., & Awalya, A. (2017). Konseling Kelompok Teknik Self Instruction dan Cognitive Restructuring untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 84–89.

Sayers, C. R. (2004). The Psychological Implications of Procrastination, Anxiety, Perfectionism, and Lowered Aspirations in College Graduate Students. Dissertation Abstracts International Section B The Sciences and Engineering.

Sia, T. (2006). Apakah Prokrastinasi Menurunkan Prestasi? Sebuah Meta-Analisis. ANIMA Indonesian Psychological Journal, 22(1), 17–27.

Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503

Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Utaminingsih, S., & Setyabudi, I. (2012). Tipe Kepribadian dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA” X” Tangerang. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 10(1), 48-57.

Wangid, M. N. (2010). Peran Konselor Sekolah Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3), 173–185.

Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam Komunikasi Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2), 9–19.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i2.14459

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Erma Pratiwi Nufi, Arbin Janu Setiyowati, Diniy H. Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License