Kemampuan Guru Matematika SMA dalam Merancang Media Pembelajaran Berbasis Komputer

Muhammad Win Afgani, Retni Paradesa

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to obtain an overview of the ability of high school mathematics teachers in designing computer-based learning media. This study used a quantitative descriptive method. The subjects were 23 high school math teachers in a district, South Sumatera province. In this study, data collection techniques used documentation of training. The results are in the form of soft files. The results of the observations were analyzed as a percentage. The results showed that the average percentage of high school mathematics teachers' ability in designing computer-based learning media was 72.85% which was in a sufficient category.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh gambaran kemampuan guru matematika SMA dalam merancang media pembelajaran berbasis komputer. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian adalah 23 guru matematika SMA di salah satu kabupaten, provinsi Sumatera Selatan. Dalam penelitian ini, teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi hasil latihan. Hasil latihan tersebut berupa soft file. Hasil pengamatan dianalisis secara persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata persentase kemampuan guru matematika SMA dalam merancang media pembelajaran berbasis komputer adalah 72,85% yang termasuk dalam kategori cukup.

Keywords


the ability of mathematics teachers; designing learning media; computer based media; kemampuan guru matematika; merancang media pembelajaran; media berbasis komputer

Full Text:

PDF

References


Anggraini, R. (2018). Making in Service Teacher Training Effective Through Workshops. In Proceeding of the 3rd International Conference on Education 2018: Teachers in the Digital Age. 255–262.

Hasan, B. & Hermanto, D. (2019). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Autoplay bagi Kelompok Kerja Guru Kecamatan Geger di Kabupaten Bangkalan. ABDIHAZ: Jurnal Ilmiah Pengabdian pada Masyarakat, 1(2), 53—59. https://doi.org/10.32663/abdihaz.v1i2.981

Karimah, A., Rusdi, R. & Fachruddin, M., (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Software Animasi Berbasis Multimedia Interaktif Model Tutorial pada Materi Garis dan Sudut untuk Siswa SMP/MTs Kelas VII. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 9—13. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.9-13

Khuzaini, N. & Santosa, R. H. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Trigonometri Menggunakan Adobe Flash CS3 untuk Siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 88—99. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i1.9681

Marta, R., Delianti, V. I. & Hendriyani, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 12(2), 40—43. https://doi.org/10.24036/tip.v12i2.232

Nuryadi & Bahtiar, Z. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif menggunakan Adobe Flash CS5 Pokok Bahasan Trigonometri untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMA. Journal of Mathematics Education: AlphaMath, 3(1), 12—22.

Omar, C. M. Z. C. (2014). The Need for in-Service Training for Teachers and Its Effectiveness in School. International Journal for Innovation Education and Research, 2(11), 1—9. https://doi.org/10.31686/ijier.vol2.iss11.261

Purwanto, N. (2010). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rusdin. (2017). Pendidikan dan Pelatihan Sebagai Sarana Peningkatan Kompetensi Guru di SMP Negeri 02 Linggang Bigung. Jurnal Administrative Reform, 5(4), 200–212. https://doi.org/10.52239/jar.v5i4.885

Salamah, I., Kusumanto, R., & Lindawati. (2020). Peningkatan Profesionalisme Guru SDN 2 Palembang melalui Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1),73—84. https://doi.org/10.20414/transformasi.v16i1.1958

Somantri, O., Abidin, T., Wijayanto, S., Wibowo, D. S., & Dairoh. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Keterampilan Pembuatan e-Presentation. Jurnal SOLMA, 8(2), 219–228. https://doi.org/10.29405/solma.v8i2.3245

Sriyanti, I., Murniati, Muslim, M., & Yusup, M. (2015). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning bagi Guru SMA Srijaya Negara Palembang. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 2(1), 12—17.

Wulandari, S., Ainy, C., & Suprapti, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Game Interaktif Menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS3 pada Materi Pokok Trigonometri Kelas X SMKN 10 Surabaya. MUST: Journal of Mathematics Education, Science & Technology, 2(2), 165—177.

Yuniarti, D., & Lingga. (2019). Pengaruh Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kinerja Guru pada SMK Negeri 1 Muntok. Efektor, 6(1), 98—106. https://doi.org/10.29407/e.v6i1.12794




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i10.15053

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Win Afgani, Retni Paradesa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License