Penguatan Karakter Bernalar Kritis Berbasis Integratif Moral untuk Siswa Sekolah Dasar dalam Program Kampus Mengajar di Indonesia
Abstract
The purpose of this study is to develop a model for enhancing elementary school students' critical reasoning character education based on moral integration in Indonesian teaching campus activities. This study employs a variety of research techniques, including questionnaires, observations, interviews, and documentation, which are then examined qualitatively and quantitatively. The results of the study indicate that strengthening the character of critical reasoning based on moral integrative and social collaboration is in the very frequent category at all stages of moral knowing, feeling, sinverbal, action, habitus, and culture from various campus teaching activities such as giving assignments, giving directions, collaborative thinking, and performing tasks based on their abilities, which are integrated into school activities involving all parties.
Tujuan penelitian menghasilkan model penguatan pendidikan karakter bernalar kritis berbasis integrasi moral kepada siswa sekolah dasar dalam kegiatan kampus mengajar di Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode penelitian campuran (mixed methods), menggunakan angket, observasi, wawancara dan dokumentasi, kemudian dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Hasil Penelitian menunjukkan penguatan karakter bernalar kritis berbasis integratif moral dan kolaborasi sosial berada pada kategori sangat sering pada semua tahapan moral knowing, feeling, sinverbal, action, habitus dan culture dari berbagai kegiatan kampus mengajar seperti kegiatan pemberian tugas, pemberian arahan, berpikir bersama, dan mengerjakan tugas sesuai kemampuan, yang terintegrasi dalam kegiatan sekolah yang melibatkan semua pihak.
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, F. (2021). Tracing ’ Profil Pelajar Pancasila ’ Within The Civic Education Textbook : Mapping Values For Adequacy. JURNAL MORAL KEMASYARAKATAN, 6(2), 96–105. https://doi.org/https://doi.org/10.21067/jmk.v6i2.5906
Abdul Rosyid, M. F. (2020). Layanan Bimbingan Dan Konseling Untuk Membentuk Karakter Disiplin Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 6(2), 86–93. https://doi.org/10.52657/jfk.v6i2.1224
Ahya, H. (2013). Pendidikan Karakter di SMA Santo Bonaventura Madiun (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Alawiyah, F. (2012). Kebijakan dan Pengembangan Pembangunan Karakter melalui Pendidikan di Indonesia. Jurnal Inspirasi, 3(1), 87–101. http://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/article/view/259
Anggarwati, S., I S P, J., & Wahyuningsih, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran IPS pada Peserta Didik Kelas IV A Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 8(4).
Azmi Nailul. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter Siswa Man 1 Brebes dan MAN 2 Brebes [INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PURWOKERTO]. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/id/eprint/2993
Chotijah, S., Fuadi, D., Prastiwi, Y., & Rahmawati, L. E. (2022). Analysis Of Interactive Digital Teaching Materials Development Needs Based on The Profile of Pancasila Students in Elementary Schools. SPECIALUSIS UGDYMAS / SPECIAL EDUCATION, 1(43), 2200–2207.
Dike, D., Parida, L., & Stevanus, I. (2021). Strategi Mikro Kepala Sekolah Membudayakan Budaya Malu sebagai Nilai Karakter Unggul Sekolah Dasar Di Kabupaten Sintang. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(1), 14–27. https://doi.org/10.31932/ve.v12i1.916
E Herlyana. (2014). Fenomena Coffee Shop Sebagai Gejala Gaya Hidup Baru Kaum Muda. Jurnal Bahasa, Peradaban Dan Informasi Islam, 13(1), 187–204. https://conference.uin-suka.ac.id/adab/thaqafiyyat/article/view/43
Eva, M. M. R. (2015). Urgensi Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial , 7(1), 49–59. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis/article/view/2297
Fatahullah, M. M. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 237–252. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/2190
Glenn, C. (1998). Character-building and freedom in education. European Journal for Education Law and Policy, 2(2), 125–144. https://doi.org/10.1023/A:1022903504621
Ilham, M., & Waode Eti Hardiyanti. (2020). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN IPS DENGAN METODE SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA MATERI GLOBALISASI DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah “Pendidikan Dasar, VII(1), 12–29.
Indar Sabri, M. J. & A. A. (2019). Peran pendidikan seni dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis, konstruktif dan inovatif pada era society 5.0 untuk revolusi industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), April 2018, 725–729.
Jamrah, A. (2016). CHARACTER EDUCATION DEVELOPMENT MODEL BASED VALUES “TAU JO NAN AMPEK” AT HIGH SCHOOL LEVEL IN THE CITY BATUSANGKAR. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(1), 15–16. http://ecampus.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/proceedings/article/view/540
Julaiha, S. (2014). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN. Dinamika Ilmu, 14(2), 226–239. https://journal.iain-samarinda.ac.id/index.php/dinamika_ilmu/article/view/15
Kadek Dedy Herawan, I. K. S. (2017). RELEVANSI NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM GEGURITAN SUDDHAMALA UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI INDONESIA. Ejournal.Ihdn.Ac.Id, 3(2), 223–236. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPM
Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi. (2020). INTEGRATION OF SOCIAL CARE CHARACTERS AND MORAL INTEGRATIF ON SOCIAL SCIENCE LESSONS IN ELEMENTARY SCHOOL. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 12(2), 413–427. https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.260
Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2019a). Evaluasi Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(2), 56–63. https://doi.org/10.26618/jed.v4i2.2386
Kanji, H., Nursalam, Nawir, M., & Suardi. (2019b). Model Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahun Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa , 5(2), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpdp.v5i2.458
Kosim, M. (2012). URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER. KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, 19(1), 84–92. http://oxforddictionaries.com/?attempted=true/8-5-
Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility - Thomas Lickona - Google Buku. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=QBIrPLf2siQC&oi=fnd&pg=PA2&dq=licona+Character+can+refer+to:+(1)+Personality+traits+or+virtues+such+as+responsibility+and+respect+for+others.+(2)+Emotions+such+as+guilt+or+sympathy+(3)+Social+skills+such+as+conflict+management+or+effective+communication+(4)+Behaviours+such+as+sharing+o&ots=xdqpW8tBPX&sig=KikJ51qzZVNYFBhMqpH-OBxnZus&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Luluk Elyana. (2021). New Paradigm Curriculum of Early Childhood Education. Hipkinjateng.Org, 4(2), 81–86. http://hipkinjateng.org/jurnal/index.php/jci/article/view/48
Makhmudah, S. (2018). Analisis Literasi Matematika Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika dan Pendidikan Karakter Mandiri. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 318–325.
Manab, A. (2015). Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif (A. Kutbuddin (ed.)). Kalimedia. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/10156/1/Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif.pdf
Meilana, S. F., Aulia, N., Zulherman, Z., & Aji, G. B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 218–226. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.644
Munjin, & Priyanto, D. (2021). Character Education Strategies Based On Religious Educative Communication In Islamic Elementary Schools. PSYCHOLOGY AND EDUCATION, 58(2), 1539–1545.
Mustakim, M., & Salman, S. (2019). Character Building Based on Local Culture. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 22–30. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.133
Muzhoffar, A. (2014). Pendidikan karakter: konsep dan implementasinya dalam pembelajaran di Sekolah/Madrasah. Journal.Uii.Ac.Id, 8(1), 61–67. https://journal.uii.ac.id/Tarbawi/article/view/3984
Nata Abuddin. (2013). Revitalisasi pendidikan karakter untuk mencetak generasi unggul. Didaktika Religia, 1(1). https://jurnal.iainkediri.ac.id/index.php/didaktika/article/view/114
Nur, A. H., Sopandi, W., & Mustapha, I. (2019). ANALISIS PENGEMBANGAN KARAKTER, KETERAMPILAN PROSES SAINS, DAN PENGUASAAN KONSEP SISWA PADA TOPIK KOLOID MELALUI PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING. EDUSAINS, 8(2), 157–165. https://doi.org/10.15408/es.v8i2.1849
Nur, R., Suardi, Nursalam, & Kanji, H. (2021). Integrated Model of Character Education Development Based on Moral Integrative to Prevent Character Value Breaches. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 107–116. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.272
Nurihayanti, O. (2021). Pancasila Student Profile as Achievement Merdeka Belajar on Program Guru Penggerak. 2021 International Conference of Interdisciplinary Sciences ICIS, 2019, 200–209.
Olim, A. (2010). MENCARI METODE PENDIDIKAN KARAKTER UNTUK PAUD: BELAJAR BERBASIS LAYANAN (SERVICE LEARNING). Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education, 146–161. http://file.upi.edu/Direktori/PROCEEDING/UPI-UPSI/2010/Book_1/MENCARI_METODE_PENDIDIKAN_KARAKTER_UNTUK_PAUD_BELAJAR_BERBASIS_LAYANAN_(SERVICE_LEARNING).pdf
Palinoan, E. L. (2015). PENGARUH KONFORMITAS DENGAN AGRESIVITAS PADA KELOMPOK GENG MOTOR DI SAMARINDA. Ejournal Psikologi, 3(2), 173–185. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/view/3770
Pulungan, F. R. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Pendidikan Karakter terhadap Perubahan Karakter dan Kemampuan Menyelesaikan. Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran Fisika, 4(2), 38–43. https://www.academia.edu/download/31307214/Artikel-Fatmareni-38-43.pdf
Purnomo, A., & Suprayitno. (2013). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps ( Think Pair Share ) Dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–9.
Ritiauw, S. P., & Salamor, L. (2020). Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Melalui Implementasi Model Pembelajaran Sosial Inkuiri. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogika Dan Dinamika Pendidikan, 4(1), 42–56. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol4issue1page42-56
Ruyadi, Y. (2010). kearifan budaya lokal: penelitian terhadap masyarakat adat Kampung Benda Kerep, Cirebon, Provinsi Jawa Barat untuk pengembangan pendidikan karakter …. File.Upi.Edu, 576–594. http://file.upi.edu/Direktori/PROCEEDING/UPI-UPSI/2010/Book_3/MODEL_PENDIDIKAN_KARAKTER_BERBASIS_KEARIFAN_BUDAYA_LOKAL_(Penelitian_terhadap_Masyarakat_Adat_Kampung_Benda_Kerep_Cirebon_Provinsi_Jawa_Barat_untuk_Pengembangan_Pendidikan_Karakter_di_Sekolah).PDF
Saleh, M. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1, 51–56. http://proceedings.ideaspublishing.co.id/index.php/hardiknas/article/view/8
Semai, Y. J. A. (2008). Bullying: mengatasi kekerasan di sekolah dan lingkungan sekitar anak (O. Nusantara (ed.)). https://www.google.com/books?hl=id&lr=&id=fiF3Zi86DVoC&oi=fnd&pg=PA23&dq=Amini,+Y.+S.+J.+2008.+Bullying:+mengatasi+kekerasan+di+sekolah+dan+lingkungan+sekitar+anak.+Grasindo.&ots=Oi1NpCkoUl&sig=-a3MoSJbCwJp3EjzDjYl98wfwoM
Simatupang, L. Y. (2018). Perilaku Menyimpang Para Remaja Penghisap Lem di Kelurahan Pasar Merah Barat Kecamatan Medan Kota Sumatera Utara [Universitas Sumatera Utara]. http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/5646
Solekhah, S., Poerwanti, J. I. S., & Wahyuningsih, S. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Ips Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(3), 117–122.
Sri Wahyuni Tanshzil. (2012). Model pembinaan pendidikan karakter pada lingkungan pondok pesantren dalam membangun kemandirian dan disiplin santri (Sebuah kajian pengembangan. Penelitian Pendidikan, 12(2). http://jurnal.upi.edu/penelitian-pendidikan/view/1848/MODEL PEMBINAAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA LINGKUNGAN PONDOK PESANTREN DALAM MEMBANGUN KEMANDIRIAN DAN DISIPLIN SANTRI (Sebuah kajian pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan)
Suardi, Agustang, A., & Sahabuddin, J. (2020). MODEL KOLABORASI SOSIAL PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH SWASTA KECAMATAN BISSAPPU KABUPATEN BANTAENG. PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR, 1–11. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17769
Suardi, Nursalam, & Hasnah, K. (2021). The Integration Model of the Development of Student Religious Character Education Based on Integrative Morals in Higher Education. … (Journal of Etika Demokrasi), 6(1), 149–162. https://jurnal.unismuh.ac.id/index.php/jed/article/view/4692
Suardi, S., & Nur, S. (2022). Strengthening Character In The Teaching Campus Program At The Jaya Negara Elementary School, City Of Makassar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(1), 28–37. https://doi.org/10.26618/jed.v7i1.6554
Suardi, S., Nursalam, N., Israpil, I., Kanji, H., & Nur, R. (2022). Model of Strengthening Students ’ Intelligent Character in Facing Changes in Society in the Industrial Revolution Era. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(2), 1419–1430. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1061
Sugiyanto, R., & Utami, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Model Tasc (Thinking Actively in a Social Context) Pada Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Jipsindo, 5(2), 119–133. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v5i2.22084
Suhendi, H. Y., Mulhayatiah, D., Nasrudin, D., & Ardiansyah, R. (2021). Development of character survey instruments in national assessment of Indonesia for physics teachers. Journal of Physics: Conference Series, 2098(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/2098/1/012010
Ta’dib, M. K. (2016). Telaah revolusi mental dan pendidikan karakter dalam pembentukkan sumber daya manusia indonesia yang pandai dan berakhlak mulia. Ta’dib, 18(1), 13–25. http://ecampus.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/takdib/article/view/274/0
Ulfa, T., & Munastiwi, E. (2021). Keterampilan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(1), 50–54. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i1.576
Unayah, N., & informa, M. S. (2015). Fenomena kenakalan remaja dan kriminalitas. Ejournal.Kemsos.Go.Id. https://ejournal.kemsos.go.id/index.php/Sosioinforma/article/download/142/89
Yayang, O., & Sudigdo, A. (2022). Profile of Pancasila Students : Implementation of Diversity in MBKM Student ’ s Stories in UST Yogyakarta. Daengku: Journal of Humanities and Social Sciences Innovation, 2(2).
Yustyan, S., Widodo, N., & Pantiwati, Y. (2016). PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DENGAN PEMBELAJARAN BERBASIS SCIENTIFIC APPROACH SISWA KELAS X SMA PANJURA MALANG. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 1(2), 240–254. https://doi.org/10.22219/JPBI.V1I2.3335
Zakso, A., Agung, I., Sofyatiningrum, E., & Capnary, M. C. (2022). Factors Affecting Character Education in the Development of the Profile of Pancasila Students: The Case of Indonesia. Journal of Positive School Psychology, 6(2), 2254–2273.
Zuchdi, D., Kun Prasetya, Z., & Siasah, D. M. (2010). PENGEMBANGAN MODEL PENDIDIKAN KARAKTER TERINTEGRASI DALAM PEMBELAJARAN BIDANG STUDI DI SEKOLAH DASAR. In journal.uny.ac.id. https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/download/224/143
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v7i8.15416
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Nursalam Nursalam, Suardi Suardi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |