IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN MENYIMAK DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Dewi Syafrina, Taufik Dermawan, Nita Widiati

Abstract


This article aimed to describe the implementation of teaching listening in junior high school seen from the planning, implementation, and assessment. The type of this qualitative study was phenomenology. The findings showed that there were three aspects found from the implementation of teaching listening. First, teaching listening in SMP was carried out under two conditions: (1) planning and (2) without planning. Second, the implementation of teaching listening was done by the four techniques: (1) using videos and record and taking notes focused on the main points, (2) using videos and listing questions, (3) using videos and answering questions, and (4) reading aloud the text directly and answering question. Thirdly, the listening assessment was integrated into the other assessment skills, for example writing.

Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran menyimak dilihat dari perencanaan, pelaksanaan, dan penilaian di SMP. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis penelitian fenomenologi. Hasil penelitian terbagi menjadi tiga aspek. Pertama, pembelajaran menyimak di SMP dilaksanakan dengan dua kondisi (1) dengan perencanaan dan (2) tanpa perencanaan. Kedua, pelaksanaan pembelajaran menyimak dilaksanakan dengan empat teknik, yaitu (1) menggunakan video dan mencatat hal-hal pokok, (2) menggunakan video dan menyusun pertanyaan, (3) menggunakan video dan menjawab pertanyaan, dan (4) membacakan teks secara langsung dan menjawab pertanyaan. Ketiga, penilaian pembelajaran menyimak diintegrasikan ke keterampilan lain, contohnya menulis.


Keywords


implementation; learning; listening; pelaksanaan; pembelajaran; menyimak

Full Text:

PDF

References


Boyd, D., Grossman, P., Lankford, H., Loeb, S. & Wyckoff, J. 2006. How changes in entry requirements alter the teacher workforce and affect student achievement. Education Finance and Policy, 1:178—216.

Brown, H. Douglas. 2001. Teaching by Principle an Interactive Approach to Language Pedagogy. San Francisco: Longman.

Cameron, L. 2001. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press.

Ghazali, A.S. 2010. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa dengan Pendekatan Komunikatif-Interaktif. Bandung: Refika Aditama.

Gijaklani, A.P. & Ahmadi, M. R. 2011. A Study of Factors Affecting EFL Learners' English Listening Comprehension and the Strategies for Improvement. Journal of Language Teaching and Research, 2 (5):977—988.

Iskandarwassid dan Sunendar, D. 2015. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Jones, J. 1998. Lesson Planning: Towards Purposeful Learning and Effective Teaching. Encuentro. 10:89—98.

Lindsay, C. & Knight, P. 2006. Learning and Teaching English: A Cours for Teachers. New York: Oxford University Press.

Miles, M.B. & Huberman, A. Michael. 1994. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, 2ndEdition. London: SAGE Publications.

Moleong, L. J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Sabillah, F. 2013. Upaya Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Anak Melalui Media Animasi Audio Visual di Kelas V SD Negeri Cipete Selatan 04 Pagi Jakarta Selatan Tahun 2012/2013. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: FIP UNY.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 Tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Saifudin, M.F. 2015. Menumbuhkan Keterampilan Bahasa Indonesia melalui Pembelajaran Interaksi di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra III yang diselenggarakan Universitas Sebelas Maret Surakarta pada 30—31 Oktober 2015.

Sudjana, N. & Akhmad R. 2007. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Supriyadi. 2013. Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Gorontalo: UNG Press.

Tarigan, H. G. 1983. Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tarigan, H.G. 1997. Menyimak sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Vandergrift, L. & Goh, C. 2011. Teaching and Testing Listening Comprehension (disunting oleh Michael H. Long dan Catherine J. Doughty). United Kingdom: A John Wiley & Sons, Ltd, Publication.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i5.9187

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Dewi Syafrina, Taufik Dermawan, Nita Widiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License