POLA PENGEMBANGAN KURIKULUM TINGKAT SATUAN PENDIDIKAN DI PROVINSI SULAWESI TENGAH

Pathuddin Pathuddin

Abstract


Abstract: Curriculum Development Unit Level Pattern Of Education In Central Sulawesi Province. With the social-cultural conditions in immeasurable Central Sulawesi will need adjustment of development of more special Education Unit Level Curriculum . So the problems which is studied in this research is: “ How is the Development pattern of Education Unit Level Curriculum in Central Sulawesi?”. From the main problems, the study will focus on the analysis of several aspects, that are: (1) How does the policy direction of the implementation of Education Unit Level Curriculum in the Central Sulawesi? (2) How is the understanding of  the principal, teachers and school committees to develop curriculum? (3) What are the problems faced by schools in developing Education Unit Level Curriculum?. The technique that is used to obtain data, are (1) Study Documents, (2) observation, (3) Interview and (4) polls. The result shows that the local excellence that is wanted to develop by  the City and District Education Office is the local language, local arts, skills and crafts area. Application of  Education Unit Level Curriculum  has been implemented since the academic year 2006/2007. The principals understanding about curriculum development guidelines that is issued by the BSNP is still low. This condition makes a lot of teachers and principals are still having problems in developing Education Unit Level Curriculum. The problem that is experienced by teachers is the difficulty to develop syllabus materials and lesson plans in accordance with local conditions. The problem that is experienced in developing local content is the lack of teachers who understand the social-cultural conditions in Central Sulawesi. Some suggestions that is recommended  is a need for training for principals and teachers, development of syllabus materials and lesson plans. Center for Research and Education Ministry curriculum still needs to socialize guide curriculum development. So in the network curriculum include the team members from the college in accordance with the groups of subjects.

Abstrak: Pola Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Provinsi Sulawesi Tengah.  Dengan kondisi sosial budaya di Sulawesi Tengah yang beragam akan memerlukan penyesuaian pengembangan KTSP yang lebih khusus. Sehigga permasalahan yang dikaji dalam penelitian ini adalah: “Bagaimana Pola Pengembangan KTSP di Sulawesi Tengah?”. Dari permasalahan pokok tersebut, maka studi ini akan memfokuskan pada analisis terhadap beberapa aspek, yakni ; (1) Bagaimana arah kebijakan implementasi KTSP di Sulawesi Tengah? (2) Bagaimana pemahaman kepala sekolah, guru dan komite sekolah terhadap pengembangan KTSP? (3) Apa permasalahan yang dihadapi sekolah dalam mengembangkan KTSP?. Teknik yang digunakan untuk memperoleh data, adalah (1) Studi Dokumen, (2) Observasi, (3) Wawancara dan (4) Angket. Hasil penelitian menunjukkan keunggulan lokal yang ingin dikembangkan Dinas Pendidakan Kota dan Kabupaten adalah bahasa daerah, kesenian daerah, keterampilan dan kerajinan daerah.  Penerapan KTSP telah dilaksanakan sejak tahun ajaran 2006/2007. Pemahaman kepala sekolah tentang panduan pengembangan KTSP yang dikeluarkan oleh BSNP masih rendah hal ini berdampak pada sebahagian besar guru dan kepala sekolah masih mengalami masalah dalam mengembangkan KTSP. Masalah yang dialami guru adalah sulitnya mengembangkan materi Silabus dan RPP sesuai dengan kondisi daerah. Permasalahan yang di alami dalam mengembangkan muatan lokal adalah tidak adanya guru yang memahami kondisi sosial budaya di Sulawesi Tengah. Beberapa saran yang rekomendasikan berupa perlunya pelatihan bagi kepala sekolah dan guru, mengembangkan materi Silabus dan RPP. Pusat kurikulum Balitbang Depdiknas masih perlu mensosialisasikan panduan pengembangan kurikulum. Agar dalam jaringan kurikulum memasukkan anggota tim dari perguruan tinggi yang sesuai dengan kelompok mata pelajaran.
Kata Kunci: Kurikulum, Pendidikan, Pengembangan KTSP


Keywords


Kurikulum; Pendidikan; Pengembangan KTSP

Full Text:

Full Text