Pengembangan Perangkat Pembelajaran Materi Dunia Tumbuhan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Siswa SMA

Ifa Muhimmatin, Ibrohim Ibrohim, Muhammad Amin

Abstract


Abstract: The research aim is to produce a competent teaching material in the subject of Plantae regnum with guided inquiry model for ten graders of SMAN 1 Ngunut. 4D development models from Thiagarajan was used. Teaching materials were validated and applied to students in ten graders of SMAN 1 Ngunut. The assessing result of experts expressed that teaching’s material is valid. The result of development test in ten graders expressed that LKS and assessment are valid. Important note from development test was used to complete the quality of teaching’s material.
Key Words: teaching material’s development, plantae regnum, guided inquiry, 4D development model


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran yang layak pada materi dunia tumbuhan dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk siswa kelas X semester 2 SMAN 1 Ngunut. Model pengembangan yang digunakan ialah model pengembangan 4D dari Thiagarajan, et.al., (1974). Perangkat pembelajaran yang dikembangkan divalidasi oleh validator ahli, dan para siswa di kelas X SMAN 1 Ngunut. Hasil validasi ahli menyatakan bahwa perangkat pembelajaran telah valid. Hasil uji pengembangan di kelas X menyatakan bahwa LKS dan alat penilaian telah valid. Catatan penting hasil validasi dan uji pengembangan digunakan untuk menyempurnakan kualitas perangkat pembelajaran.
Kata kunci: Pengembangan perangkat pembelajaran, dunia tumbuhan, inkuiri terbimbing, model pengembangan 4D


Keywords


teaching material’s development, plantae regnum, guided inquiry, 4D development model

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v3i4.8167


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science, Mathematics, and Vocational Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License